jaarverslag

jaarverslagen 2018

bezoekersgegevens

Het museum mocht in 2018 6.474 bezoekers verwelkomen. Dat is op zich niet heel slecht vergeleken met 2017 maar in de zomer trokken we wel minder bezoekers. Dat waren de maanden van aanhoudende droogte en soms extreme hitte. Veel musea in Nederland kampten in die periode met mindere bezoekcijfers.

Van al die bezoekers kwam 25% uit Waterland, 63% uit elders uit Nederland en 12% uit het buitenland. Ongeveer 48 % van onze bezoekers heeft een Museumkaart.

Kinderen vinden ons museum heel aantrekkelijk. Er kwamen 505 kinderen plus een groot aantal met hun ouders op een gezinskaart. We verkochten 139 gezinskaarten. Met de natte vingers dus zo´n 750 kinderen en ook nog twee schoolklassen.

Daarnaast verkochten we 32 arrangementen, dat zijn combinaties van stadgidsen, museumbezoek en lunch in een van de Monnickendamse horecagelegenheden.

wat lieten we zien in 2018?

De tentoonstelling ´Monnickendam 1500-1800´ die in 2017 geopend werd liep t/m 1 april. Er waren unieke oude documenten, kaarten en prenten te zien die nooit eerder getoond werden. Sommigen daarvan zelfs heel zeldzaam. Vrijwel alles kwam uit de recentelijk verworven collectie van de verzamelaar Maurits H. Hoek. Niet eerder maakten we zo´n tentoonstelling met zulk oud en uniek materiaal. Eerlijk gezegd hadden we daarom wat meer bezoekers uit eigen stad verwacht, vooral van de leden van VOM zelf. Dat viel een beetje tegen.

kunsttentoonstellingen

vis in blik

Vanaf 1 april werd de wisselzaal weer het domein van de hedendaagse kunst. Ron Moret, een kunstenaar uit Bergen toonde er spectaculaire grote objecten van gestanste platen staal onder de titel ´Vis in Blik´: geraamtes van platvissen, een levensgrote dolfijn van

plaatijzer, maar ook subtiele bronzen beeldjes. De tentoonstelling werd zeer gewaardeerd door ons publiek.

licht in beweging

Medio juli maakte het robuuste werk van Ron Moret plaats voor uiterst delicaat werk van het  kunstenaarsechtpaar Hélène Briels en Bert Frijns met als titel ´Licht in Beweging´. Subtiel werk van Hélène Briels,

minimalistisch en associaties oproepend met het werk van Schoonhoven, panelen met fijn reliëf en, met de beweging van de bezoekers, veranderende zachte

pasteltinten. Bert Frijns toonde dat waarmee hij al nationaal veel faam verwierf: glazen objecten, sommigen klein intiem maar ook menshoge vazen, soms twee in elkaar, met opwindende lichteffecten. Velen kwamen, gelokt door de faam van beide kunstenaars, er speciaal voor naar het museum.

wintertentoonstelling

De wintertentoonstelling werd traditiegetrouw weer een historisch thema, een opvolger van de tentoonstelling Monnickendam 1500-1800; ´Monnickendam van Vroeger 1800-1950´. Deze presentatie bestond uit drie grote delen; de stad en de mensen van vroeger met veel fotomateriaal uit het einde van de 19e eeuw. Het tweede deel ging over de harde werkers van vroeger, in de vis, in de stucwerkfabriek van de ´Holland´, kolenboer Piet

Gras en zoon, de rietvlechters van het werkelozenproject in de crisisjaren en velen anderen. En logisch, na het harde werken natuurlijk de ontspanning in een tijd dat de TV nog niet bestond en het verenigingsleven bloeide: de harmonie Concordia, de heren in gestreepte pakken van gymnastiek vereniging Brino. Een natuurlijk de jaarlijkse kermis, prachtig uitgebeeld in een groot schilderij van Willem Bastiaans Tholen, ´Kermis te Monnikendam´ uit 1927, in bruikleen gekregen van het Stedelijk Museum Schiedam.

junioractiviteiten

In 2018 heeft het museum een professionaliseringsslag gemaakt met de junior-werkgroep die vanaf 2018 autonoom is gaan draaien. De activiteiten zijn gepland in de schoolvakanties en tijdens de sinterklaas periode. De medewerkers worden vooraf voor het hele jaar ingeroosterd. We bieden kinderen zoveel mogelijk nieuwe technieken aan, met veel ruimte voor eigen creativiteit. Waar mogelijk werken we met thema’s en sluiten aan op actuele tentoonstellingen in het museum.

voorjaarsvakantie

Tijdens de voorjaarsvakantie hadden we een divers aanbod: portret tekenen met gekleurd bordkrijt en een ontdekkingstocht naar gevelstenen in Monnickendam onder leiding van stadsgidsen.

vergeten instrumenten

Daarnaast werd door muziekdocente Maisa van der Kolk uitgelegd hoe de bijzondere “vergeten muziekinstrumenten” werken. De kinderen en ouders konden meezingen en de muziek begeleiden met een ritme instrument.

herfstvakantie

Het aanbod in de herfstvakantie was wisselend: het thema herfst met gebruik van natuurlijke materialen, schilderen

met zout en ecoline. Een dagdeel werd verzorgd door Carola Pelder van Studio Wishdom. Het thema was heldenverhalen. De kinderen leerden verhalen vertellen en gingen op avontuur door het museum. Na afloop konden ze hun fantasie en creativiteit de vrije loop laten door het maken van een papieren held. Er waren die drie middagen veel aanmeldingen en we kregen positieve reacties.

sinterklaas

In de sinterklaastijd kwam de goedheiligman weer in het museum logeren. Het ontdekhuisje van de juniorzaal werd ingericht als slaapkamer. Op de woensdagmiddagen waren de kinderen welkom en mochten met een paar hulppieten

knutselen. De Sint kwam (on)regelmatig langs. De vele kinderen waren wederom zeer enthousiast.

kerstvakantie activiteiten voor kinderen

Tijdens de kerstvakantie waren er drie middagen gepland met als thema: Monnickendam van vroeger. Onderwerpen waren o.a. visserij en kleding en winter. De kinderen konden zich uitleven met aquarelverf, zilveren stoffen en natuurlijke materialen. Voor de aquarellen was Joke Trim gevraagd, zij heeft veel ervaring met diverse schildertechnieken. Het aantal kinderen was iets minder dan tijdens de andere schoolvakantie, het enthousiasme was er echter niet minder om. De kinderen, kwamen niet alleen uit Monnickendam, maar ook uit omliggende gemeenten, zoals Edam, Purmerend en Beemster.

scholen

In april zijn alle basisscholen van Monnickendam benaderd en geïnformeerd over het aanbod in het museum en de

excursie door SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven). Zij gaven unaniem aan dat ze er

gebruik van wilden maken mits het zou aansluiten bij de thema’s van het schooljaar. In september is er opnieuw contact geweest met alle scholen, maar dat heeft weinig opgeleverd. Mogelijke oorzaken waren wisselingen van

directeuren en een overvol programma. Uitzondering was basisschool De Verwondering, zij waren wel geïnteresseerd. Er zijn nog geen vaste afspraken gemaakt, maar het heeft onze aandacht.

vriendenstichting: lezingen en bijzondere activiteiten

de speeltoren beklimmen

In samenwerking met Vereniging Oud Monnickendam en de Stadsgidsen, werd de unieke mogelijkheid geboden om op

zaterdag 19 en 26 mei de Speeltoren via de interne, kleine trappetjes te beklimmen. De begeleiding was in handen van de stadsgidsen.

lezing restaurator Anna Krekeler

Zij verzorgde de lezing ‘de kunst van het restaureren anno nu’ op donderdagavond 3 mei. Anna Krekeler studeerde van

2002 tot 2007 Conservering, Restauratie en Kunsttechnologie aan de University of Fine Arts in Dresden, Duitsland en werkt sinds 2007 bij het Rijksmuseum als schilderijen restaurator. Zij nam ons mee in de nieuwe technieken van kijken

door de lagen heen. Bijvoorbeeld bij een portret van de Spaanse schilder Goya waar een verborgen portret onder bleek te zitten.

lezing ”nederland schaatsland”

Op 15 november nam spreker Cees Eysberg, zelf verwoed schaatser (o.a. vier Elfstedentochten) en oud-universitair docent Geografie aan de Universiteit van Utrecht, ons mee naar winters verleden. De lezing ging over de cultuurgeografische geschiedenis van het schaatsen in Nederland.

uitstapje naar het museum van de 20e eeuw

Op 14 juli organiseerde de Stichting Vrienden een uitstapje met de bus naar het Museum van de 20e eeuw in Hoorn. Het

was een feest der herkenning. Het uitstapje werd door de vrienden van het museum zeer gewaardeerd.

kerstdemonstratie Maisa van der Kolk

Op 22 december organiseerden we een sfeervolle namiddag met demonstraties van oude instrumenten door Maisa van de Kolk, met glühwein en uiteraard samenzang van kerstliederen, begeleid op draailier en citer.

financiële bijdragen aan het museum

In 2018 is € 500 bijgedragen aan de aanschaf van de (bruikleen) rouwsieraden in de Historiezaal. Daarnaast is er

een startbudget gereserveerd van € 25.000 voor het project “Herinrichting Carillonzaal” waarmee in oktober een aanvang is gemaakt. De stichting heeft 642 geregistreerde Vrienden.

marketing en communicatie

laat Chinezen maar komen

世界上特别的钟楼乐器“500年历史的钟楼揭示了它的秘密”

Weet u wat hier staat? Dat getal 500 lukt nog wel, daarna? Er staat het volgende: ·Carillonzaal. 500 jaar oude

Speeltoren onthult geheimen”. Het museum beschikte al over A4-tjes met zaalinformatie in vier talen (Frans, Duits, Engels en Spaans). Daar is nu de Chinese versie in het standaardmandarijn, de officiële taal van de Volksrepubliek China, bijgekomen.

vrijwilligers

De leukste baan zonder salaris! Onder deze titel is een mini campagne in de media gestart om nieuwe vrijwilligers te werven. Hoewel het verloop onder onze vrijwilligers klein is, hebben wij jaarlijks toch circa tien nieuwe

medewerkers nodig. De campagne was succesvol en wij zijn blij met een aantal enthousiaste medewerkers te hebben mogen verwelkomen.

In 2018 hadden we 53 vaste gastvrouwen en gastheren met nog eens zes vaste invallers. Daarnaast 8 dagcoördinatoren en 9 bestuursleden (die elkaar grotendeels overlappen). Maar er is ook een grote groep 28 vrijwilligers die vaak bereid zijn speciale klussen te doen, daarbij tellen we ook de 8 museumgidsen. Met deze groep doen we met enige regelmaat leuke en soms ook nuttige dingen zoals de winterbijeenkomst op 13 maart met gezelligheid, kassatrainingen en stadswandeling. Het ´museumuitje´ ging in 2018 naar Delft waar we een rondvaart maakten, een wandeling met stadsgidsen en een bezoek aan de porceleynfabriek Old Delf. Uiteraard afgesloten met drankjes en

snacks. De bus werd gesponsorde door de Coöperatie Windenergie Waterland. Het jaar werd afgesloten met een sfeervolle kerstborrel op 21 december.

collectie aanwinsten

De belangrijkste aanwinst was een royale schenking van 17 oude muziekinstrumenten, soms originele, soms perfecte replica’s van Maisa van der Kolk van de Muziekkamer Edam. Alle instrumenten zijn bespeelbaar en zullen t.z.t. een plek krijgen in het museum met daarbij interactieve filmpjes waarin ze gedemonstreerd en bespeeld worden. Verder kregen we van dhr. Greuter een stel oude en bijzondere gereedschappen van de wagenmakerij op de Middendam waaronder de grote passer waarmee zeer waarschijnlijk de wielen voor de gouden koets eind 19e eeuw in Monnickendam zijn gemaakt.

Ook verkregen we diverse kleine objecten, zoals slagersgereedschappen van ´Bokkingheintje` (Hendrik Mol), een groot ansjovisblik van fa. Neijzen, een leuk oud voetenstoofje, affiches van de eerste popconcerten van o.a. TeeSet en de Bintangs in het Verenigingsgebouw jaren 60. Met steun van het aankoopfonds VOM werd de aquarel `de Dubbeltjespoeper´ aangekocht.. Hierbij onze dank aan alle schenkers! In 2018 werden ook alle langdurige bruiklenen van diverse musea en particulieren verlengd.

samenwerkingsverbanden

Het museum participeert actief in het samenwerkingsverband Zuiderzeemusea dat o.l.v. het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen steeds actiever wordt in het delen van kennis, collecties, trainingen.

jaarcijfers

Jaarrekening museum 2018
Jaarrekening_museum_2018.pdf
Adobe Acrobat document 36.8 KB
Jaarrekening Stichting Vrienden de Speeltoren 2018
Jaarrekening_StichtingVrienden_2018.pdf
Adobe Acrobat document 45.3 KB

algemene info

Wie zitten er in ons bestuur en andere algemene informatie

beleidsplan

Wat zijn wij voor museum en wat is er allemaal te zien?

feiten

Over bezoekersaantallen, financiering en dergelijke.